موضوع: "متفرقه"
عجیب ترین مسجد ایران و جهان/مسجد پیرزن
چندى پیش در میانه صحن كبیر گوهرشاد، محوطه مربع مستطیلى بود از سنگ، با نرده هاى سنگى كه تیركها و ستونهاش از هم فاصله زیاد داشت. این قسمت میانى به «مسجد پیرزن» معروف بود.
مسجد پیرزن افسانه اى دارد شبیه « حجره تنگ پیرزن » در ایوان و كاخ مداین.
خاقانى :
نه زال مداین كم، از پیرزن كوفه نه حجره تنگ این، كمتر ز تنورآن
یعنى آورده اند كه گوهرشاد هنگامى كه براى ساختن مسجد زمینهاى مناسب نزدیك «حرم» را مى خرید، و چندان خرید كه ساختن مسجد را كافى باشد، پیرزنى حاضر به فروش كلبه محقّر خود نشد، به هیچ بهایى ، و چنان كه مهندسان سنجیده بودند، این كلبه قناسى پنج ضلع، درست در میانه مسجد مى انداخت.
شهبانو گوهرشاد كه زنى بسیار توانا اما دادگر بود، توانایى و توانگرى خود را به ستم نیالود و پیرزن را مجبور به فروش نكرد. گرداگرد خانه او را خرید و به ساختن مسجد آغاز كرد. كار ساختن كه تمام شد و مسجدى بدین فرّ وجلال وجود گرفت، همه ناظران و صاحبنظران تنها نقض این بنیاد باشكوه و آباد را بودن آن كلبه محقر و ویران در میان مسجد مى دیدند، خاصه با چنان قناسى كه داشت.
اما به صورت اگر چنان بود كه ایشان مى دیدند و مى گفتند، به معنى چنان نبود. شاید این تقلیدى بود از داستان دادگرى در ایوان مداین.
به هر حال قصه مى گوید كه پیرزن پس از آن كه كار مسجد انجام گرفت، نزد گوهرشاد رفت و گفت: «اینك قناسى ِ خانه ام را به تو مى فروشم، تا از بهاى آن در میان مسجد بزرگ تو، من نیز مسجدكى از خود و به نام خود یادگار بگذارم.» و چنان شد كه او گفت.
تا چندى پیش، هر كه به صحن جامع گوهرشاد مى رفت، در میان آن پهنه بسیار وسیع، چهار دیوارى مستطیل شكل مى دید كه به آن محل مسجد پیرزن مى گفتند.
اما در این اخیر آن نرده ها را برداشته اند و مسجد پیرزن را آبدان بزرگى كرده اند كه از آبش وضو مى گیرند.
دیگر شیوه زنى آن زال و دادگرى گوهرشاد، كم كم به فراموشى سپرده مى شود، مگر نام آن آبدال را « حوض پیر زن » بگذارند یا راهنمایان و زیارتنامه خوانان، نسل به نسل براى زائران این داستان را بازگویند یا قصه را بر لوح و لوایى بنگارند و كنار حوض بر فرازى مناسب و نزدیك نصب كنند، و گر نه حیف از این قصه یادآور قصه اى كهنترـ كه فراموش شود. زیرا در جنب آن همه دیدنیهاى مسجد، یكى از شنیدنیها این است.
روز خونین برای ایرانیان
نهم مرداد 1366زائران ایرانی همراه دیگر کشورهای اسلامی در مکه معظمه وخانه خدا،در حال انجام فریضه الهی برائت از مشرکین بودند که بدست ماموران دولت وهابی عربستان سعودی مورد تهاجم وحشیانه قرار گرفته وبه شهادت رسیدند.
زائران خانه خدا،مراسم برائت را همه ساله با الهام از تعالیم اسلام وقرآن برگزار می کنند ودر آن،ضمن دعوت مسلمانان به اتحاد،بیزاری خود را از دشمنان اسلام به ویژه آمریکا ورژیم صهیونیستی اعلام می دارند.
بر اثر این یورش بی رحمانه ئر خانه امن الهی،چهارصد نفر از حجاج ایرانی به شهادت رسیده وبیش از هزار نفر نیز زخمی شدند.
حمله به زائران خانه خدا نشان داد که سردمداران وهابی عربستان ،نه تنها لیاقت خدمت به حرمین شرفین در این کشور را نداند،بلکه برای اثبات سرسپردگی خویش حاضرند احکام محکم الهی را نیز زیر پا بگذارند.
وتاریخ تکرار می شود…
فاجعه منا
اهمیت تشکیل نظام سیاسی
تشکیل نظام اسلامیاز ضروریات دین اسلام ومذهب تشیع است ،چرا که بدون حکومت اسلامی ،اجرای احکام اسلامی در امور سیاسی ،اجتماعی، فرهنگی ،امنیتی،نظامی وحتی امور فردی و مذهبی مسلمانان معطل ومختل خواهد شد. تجربه تاریخی و عینی این حقیقت را به وضوح ثابت می کند،از این رو پیامبر بزرگ اسلام(ص) پس از هجرت به مدینه ،در اولین فرصت به تاسیس نظام و حکومت اسلامی پرداخت.
اهمیت نیاز به حاکم اسلامی
وجود حاکم عادل در راس حکومت اسلامی نیز از مسلمات این دین است و در متون اسلامی به آن تصریح وبر آن تاکید شده است امام صادق(ع)فرمودند:…سه چیز است که مردم هر شهر به آن نیاز دارند تا در امور دنیا وآخرت خود به آن پناه ببرند واگر این سه را نداشته باشند به نابسامانی در زندگی گرفتار خواهند شد: فقیه دانای پرهیزگار ،فرمانروای نیکوکاری که مردم از وی پیروی کنند و پزشکی آگاه مورد اطمینان.
اوصاف حاکمان اسلامی
در متون اسلامی حاکمان و کارگزاران به خصلت هایی وصف شده اند که عبارتند از:
1.عدالت محوری:
امیر المومنین (ع)در این باره می فرمایند:عدالت سپر نگهبان حکومت هاست.
از امام رضا(ع)درباره راز پیروی از اولوالامر چنین نقل شده است:اگر گفته شود،چرا خدای متعالی اولوالامر را نصب کرد و اطاعت از او را به همگان فرمان داد؟در پاسخ گفته می شود:برای علت های بسیار ،از جمله اینکه مردم با مجموعه ای از باید ها و نباید ها محدود شده اند و نباید از این محدوده تجاوز کنند و چون تعدی از آن موجب فساد آنهاست ،این التزام ورعایت حدود ،اجرا نمی شود وپایدار نمی ماند مگر آنکه خدا والی امینی را بر مردم برگزیند تا انان را از این تجاوز باز دارد.
2.مسولیت پذیری :
در نظام اسلامی همه اقشار و طبقات مردم در قلمرو کار و ماموریت خود باید مسولیت پذیر باشند واین ویژگی در حاکمان وکارگزاران نظام اهمیتی فزون تر دارد.
3.خیر خواهی:
امیر المومنین(ع)در خطبه ای،خطاب به مردم می فرمایند:ای مردم! به راستی من بر شما حقی دارم و شما نیز بر من حقی دارید،اما حق شما بر من این است که خیر خواه شما باشم.
4.مهربانی با مردم:
امام سجاد(ع)می فرمایند:حاکم باید همانند پدری مهربان برای مردم باشد.
5.بخشندگی:
حضرت علی(ع)می فرمایند:برترین حاکمان وکار گزاران کسانی اند که سه ویژگی به آنها داده شده باشد:مهربانب،بخشش وعدالت.
6.ساده زیستی:
ساده زیستی کارگزاران وحاکمان موجب آرامش و اعتماد امت اسلامی به رهبران می شود.
منبع:مفاتیح الحیاة ایةالله جوادی آملی ص431-434
کارگردان مستند «خدا و دیگر هیچ» گفت: شیطانپرستی نداریم بلکه باید گفت شیطانگرایی. ضمن اینکه نباید در نماد شناسی دچار افراط شویم و هر چیزی از جمله «تیر برق» را یک نماد ماسونی بدانیم.
به گزارش فارس، اسماعیل حاجی حیدری، کارگردان مستند «خدا و دیگر هیچ» در همایش «دین زاو» که در فرهنگسرای خاوران برگزار شد، درباره ساخته خود که به موضوع شیطانگرایی در ایران میپردازد، گفت: این مستند طی سالهای ۸۳ تا ۸۵ در دو استان تهران و اصفهان و شهرستانهای اطراف آنها تصویر برداری شده است.
وی با بیان اینکه عنوان شیطانپرستی به غلط رایج شده است، افزود: در واقع شیطانگرایی نوین امروزی که به سال ۱۹۶۶ باز میگردد که یک فرد یهودی این جریان را مطرح کرد، جریانی است که به خدا و شیطان اعتقادی ندارد، و آنها انسانگرا هستند، هرچند که ادعای پرستش شیطان را دارند.
حاجیحیدری با تاکید بر اینکه نوع شیطانگرایی که در آمریکا وجود دارد با آنچه در کشور ماست تفاوت دارد، مدعی شد: شیطانگرایی در کشور ما مانند آنچه در افغانستان و لبنان وجود دارد شیطانگرایی کاذب و از نوع موسیقیایی است که بیشتر در گروه سنی جوانان رایج است و منشا اصلی این گرایش شیوع موسیقی «بلک متال» است.
وی با بیان اینکه حدود هفت سال پیش که به دنبال ساخت این فیلم مستند بوده است، هیچ کس برای این موضوع ارزش و اهمیتی قائل نبود، تصریح کرد: حتی یکی ـ دو بار سر ساختن این فیلم دستگیر شدم.
این مستندساز با لحنی گلایهآمیز ادامه داد: نه به آن زمانی که به موضوع گسترش شیطانگرایی توجه نمیکردند و نه الان که همه چیز را به شیطانپرستی ربط میدهند!
این مستندساز با هشدار دادن نسبت به بیتوجهی به مسایل جنسی به عنوان مسئله و مشکل مهم امروز کشور تاکید کرد: متاسفانه هیچ ارگان و سازمان و فردی جرئت ورود به این موضوع را نکرده است به عنوان مثال صدا و سیما هیچ گاه به طور جدی به بحثهای کارشناسی نپرداخته و موضوع را به طور صریح مطرح نکرده است چرا رسانهها در مورد ازدواج موقت ورود نمیکنند، من نمیگویم راه حل تنها ازدواج موقت است بلکه میگویم باید این موضوع و مسئله را دریابیم.
وی مدعی شد: یک بار نزد یکی از مسئول فرهنگی کشور رفتم، دوستان به من گفتند که درباره رشد هرزهنگاری و پرنوگرافی گزارش و هشدار دهم و بگویم فلان استان در دنیا رتبه اول را در سرچ پرنو و هزرهنگاری دارد. پس از ملاقات با آن مسئول و بعد از نیم ساعت صحبت کردن، وی از من پرسید: این پرنوگرافی که شما میگویید به چه معناست؟!
کارگردان مستند «خدا و دیگر هیچ» اظهار داشت: در حالی که در رسانهها از محدود شدن شیطانگرایان و مسدود شدن وبلاگهای آنان و انهدام حلقههای شیطانی اخباری منتشر میشود که اغلب دور از واقعیت است.
وی مدعی شد: بنده بزرگترین مبلّغ شیطانگرایی در کشور را میشناسم که سالهاست به فعالیتهای تبلیغی خود ادامه میدهد به طوری که هماکنون روی «بودیسم تبتی» کار میکند و کسی هم مزاحمتی برای او ایجاد نمیکند!
کارگردان مستند «خدا و دیگر هیچ» با تاکید براینکه موضوع شیطانگرایی محدود به تهران و اصفهان نیست، افزود: متاسفانه باید بگوییم این مشکل مناطقی مانند کرج، شاهینشهر اصفهان، سمنان، زنجان، ورامین، گرمسار و بسیاری از نواحی دیگر است.
وی گفت: کشیشهای مسیحی ۵۰ سال پیش تحقیقاتی را در مورد خاصیت برعکس نمایی در موسیقی انجام دادند آنها این موسیقیها را به صورت برعکس ضبط کردند و متوجه شدند که در آنها مفاهیم شیطانی وجوددارد از این رو عرفان حلقه به کشور ما وارد شد و شعرهایی را کار کردند و وقتی شما از آخر به اول میشنوید مفاهیم شیطانی در آن به گوش میرسد.
این مستندساز مدعی شد: یکی از معضلات در قشر کارشناس ما بحث نماد بازیهاست؛ مثلا اینکه که اصرار میکنند که فلان بنا نمای درستی ندارد، یک زمانی کسی توجهی به این موضوع نمیکرد، اما حالا هر بنایی را به عنوان نماد فراماسونری فرض میکنیم؛ مثلا ۱۹ عدد بهائیت است، آیا کسی نباید از ۱۹ استفاده کند؟!
حاجیحیدری در پایان سخنان خود اظهار داشت: اینکه بدانیم و متوجه باشیم خوب است اما اینکه یک کارشناس به «تیر برق» گیر دهد دیگر افراط است و درست نیست، نمادها میتوانند تاثیر جادویی داشته باشند؛ اما نباید به این موضوع افراطی نگاه کرد.
منبع پایگاه فرهنگی بشیران
آخرین نظرات